Oavsett om man är ett stort bolag med stor budget eller ett litet bolag med liten budget så har vi alla samma mål – att få “bang for the buck” eller på svenska “så mycket resultat som möjligt till en så liten kostnad som möjligt”.

Eftersom alla branscher är olika och alla kunder är olika så kan man fråga sig om det verkligen finns en generell formel som går att tillämpa på alla? Och svaret är “både ja och nej”.

Kunder och kunders behov

Alla branscher har sina specifika egenheter och utmaningar och vilken hjälp och information kunden behöver (och när denne behöver den) kan varierar stort. Om det handlar om sällanköp, som tex en bostad, så behöver vi tex oftast mycket mer tid och fler logiska argument för att genomföra köpet än om det handlar om ett vardagsköp som när du chansar på en ny yoghurt i matbutiken.

Men! Det finns också gemensamma behov hos alla kunder, som återkommer oavsett branch.Vi vill tex veta hur det vi köper löser vårt problem eller förbättrar vårt liv, vi vill också veta VEM vi gör affärer med och vi vill känna oss trygga i att det finns någon att prata med om något går fel.

Så – hur kan man då effektivisera sin marknadsföring när kunderna samtidigt är både lika och väldigt olika? Oavsett om ert mål handlar om nöjdare/lojalare kunder eller om att få till bättre resultat på sista raden, är det alltid lönsamt att få saker gjorda på enklare och smartare sätt.

Så här kommer tips på fem saker som kan hjälpa dig som är företagare att spara både tid och resurser!

marketing_automation_effektivisering

1. Automatisera så mycket som möjligt

Nummer ett är så klart min favorit (jag är ju trots allt Marketing Automation specialist), och det är att – automatisera så mycket som möjligt!

  • E-post och SMS kommunikation under de olika stegen i kundresan
  • notifikationer till säljare när ett nytt prospekt ramlar in
  • skapandet av manus för content
  • postning av content
  • dashboards för att enklare kunna följa upp resultaten
  • rutiner och automationer för monitorering av fel i system
  • automatisk prospektering
  • automatiska nyhetssammanfattningar

Allt det här, och mycket mer, går faktiskt att till stor del automatisera!

Betyder detta att du behöver mindre personal? Kan hända, men den mänskliga faktorn och handpåläggningen är fortsatt väldigt viktig så att kommunikationen inte blir en död och intetsägande monolog. Vi vill ju trots allt bygga riktiga relationer med våra kunder, inte bara informera dem om olika saker.

customerexperience_feedbackloop_kundnojdhet

2. Skapa en feedback loop och lär era kunder att använda den

Vem vet mest om vad era kunder behöver? Jo kunderna själva! Det är väldigt lätt att bli hemma-blind när man jobbar med ett varumärke eller en och samma produkt under en lång tid. Det som är självklart för en själv är långt ifrån självklart för era kunder.

Så om du inte redan gjort det, nu är det dags att sätta upp en feedback loop. Oavsett om du väljer ett post-purchase mail, en qr-kod på en produkt eller in-person surveys, så är det alltid bra att samla in feedback från den viktigaste personen i ditt bolag – din kund!

Och ju mer du vet om dina kunder och deras behov desto bättre kan du skräddarsy träffsäkert innehåll till annonsering och kommunikation – vilket sparar budget!

3. Testa, testa, testa

“Better done than perfect” ett bra uttryck som jag håller med om. “Varför?”, tänker du kanske. Jo, för att det bästa sättet att bli bättre på någonting är att göra det! Usain Bolt var inte snabbast i världen när han föddes, Mark Cuban (mest känd från Shark Tank) fick både sparken från jobbet och misslyckades med tre bolag han startat, innan han hittade rätt och blev den framgångsrika affärsman han är idag.

Det funkar på samma sätt med det mesta när det gäller marknadsföring. Det som funkar idag kommer inte att funka imorgon – så våga testa nya saker! Testa på ett systematiskt sätt, utvärdera och iterera. Bli lite bättre varje dag, och om ett år kommer du att se STORA skillnader.

Och ibland när man testar sig fram så kan man faktiskt hitta nya STORA guldkorn. Den kände konstnären Matisse blev tex sängliggande och sjuk på gamla dar och var tvungen att hitta nya sätt att göra konst på. Så han började göra sina cut-outs sittande i sängen, och de blev till de verk han fortfarande är mest känd för idag!

growthhacking_testning_marknadsforing

4. Utnyttja AI (men lita inte blint på den)

Använd dig av de nya möjligheterna med AI! Jag har tex en AI-agent som är expert på att skriva copy. Hon är guld värd när man ska försöka klämma ur sig inspirerande produktbeskrivningar dom där dagarna när man är allt annat än inspirerad själv.

Eller använd AI för att optimera era ads, AI kan plöja igenom galna mängder data och upptäcka mönster och samband som vi människor skulle få slita hund för att få fram. På detta sätt kan de tex hitta mönster som indikerar vilka som skulle vara mest benägna att konvertera och rikta adsen mot dem.

Det finns supermånga sätt att använda sig av AI inom marknadsföring. Men minns också att det bara är ett verktyg, lita inte blint på vad AI säger eller gör och dubbelkolla så att resultatet verkligen håller innan du använder det i skarpt läge.

effektivisera_marknadsforing_med_ai

5. Ta hjälp av en expert

Det kan kännas billigt att göra allt själva, men tid är dyrt, och tiden som ofta går åt att klura ut hur någonting ska göras på bästa sätt blir nästan alltid mycket DYRARE än om man tog in nån som vet hur man ska göra saker från början. Var därför inte rädd att ta in en expert!

marketingautomation_konsult_sallavartiainen_sm

Oavsett om det handlar om content, automation, AI-verktyg, ads eller något annat så finns det bra hjälp att få! Och fördelen med en marknadsföringskonsult är att de finns tillhands för att hjälpa dig när du behöver dem, och när projektet är slut så kostar dom inte ett öre!

Lycka till!

Om du behöver hjälp med att skapa en AI-agent eller med något Marketing Automation relaterat, skicka iväg ett mail eller skriv till mig på LinkedIn.

/Salla Vartiainen, Marketing Automation & CX konsult

Du kanske också gillar