Testar Klaviyos Marketing Agent
Halva e-handelssverige verkar använda Klaviyo, och det är inte så konstigt egentligen. Klaviyo har väldigt bra integrationer mot Shopify och supermånga andra plattformar och appar. Det gör att det blir väldigt enkelt för e-handlare att komma igång och också att hantera (i alla fall den här delen av) tech-stacken.

Jag skaffade Klaviyo i samma veva som jag startade min första e-handel och det var väldigt enkelt att sätta upp de vanliga marketing automationflöderna som tex post-purchase och cart abandonment. Segmenteringen är också bra och det finns många out-of-the-box färdiga segment som är väldigt användbara. I allafall om man är en e-handel. Klaviyo är specifikt designat för att funka bra med just e-handel.
Vad är Klaviyos Marketing Agent?
Idag har jag testat Marketing Agent för första gången. Marketing Agent är ett inbygt AI-verktyg, som kan skapa kampanjer åt dig baserat på innehållet på din webbplats.
Den analyserar webbplatsen och kikar på tonalitet och brand och copy och så auto-genererar den förslag på olika kampanjer.
Jag lät den generera kampanjer till Studio Minerva jewellery och fick ut 4 förslag på educational-content kampanjer. Jag har inte hittat något sätt att välja vilken kampanjtyp den spottar ut – det vore en bra funktion.

Hur går det till?
- När du klickar på “Marketing agent” knappen i ditt Klaviyo-konto. (Längst uppe till höger) så navigerar den till agentens sida.
- Här kan du fylla i / ändra inställningar och välja tonalitet.
- När du klickat på “Yes, create” knappen går agenten in på din webbplats och analyserar innehållet där.
- Och så ger den dig förslag på olika kampanjer. I mitt fall fick jag förslag på 4 olika educational-kampanjer och ett order confirmation flow (men jag har redan ett så vi ignorerar det).
- Jag valde en kampanj och klickade på “View details”.
- Klaviyo serverar ett färdigt kampanj-mail. Om man är nöjd så kan man bara klicka på “sänd” knappen.
Så här såg mailet den genererade ut. Jag har inte ändrat någonting i det.

Slutsats
AI-genererade texter och kampanjer kan generellt bli ganska styltiga. Men det Marketing Agent föreslår är faktiskt helt ok! Man får nog gå in och pilla och fixa och skriva om saker – men som idé-genererare verkar den funka fint.
– den funderar ganska länge (typ 5-10 minuter) när den ska generera en kampanj
– om man inte fyllt i brand-colors etc i Klaviyos inställningar så får man göra det manuellt innan kampanjerna genereras.
– man får gå in och pilla och skriva om lite, men det får man göra med de flesta AI:s om man inte råkar ha en galet akkurat prompt.
– man kan tyvär inte på ett enkelt sätt, önska vilken sorts kampanjer den ska generera.
Så helt klart värt att testa!
Har du nått annat kul verktyg jag borde prova? Tipsa mig!
/Salla Vartiainen, Marketing Automation & CX konsult



