SEO i AI-tider
I och med att kunders sökbeteende ändras börjar fler och fler företag fundera på hur AI kommer att påverka arbetet med SEO (Search Engine Optimization). När sökbeteendet ändras, ändras naturligtvis också marknadsförarnas arbete. Frågan är bara hur mycket det ändras? Och vad kan vi göra för att våra bolag ska förbli relevanta och fortsätta ranka högt?
Traditionell SEO eller Search Engine Optimization
Det traditionella SEO arbetet syftar på arbetet med att optimera en webbplats innehåll för sökmotorer så som Google. För att ranka högt vid sök på en sökmotor behöver innehållet vara unikt, relevant och ge läsaren värde. Din webbplats behöver också ha ett bra rykte och vara snabb och enkelt att använda.

Var söker du mest? Google, chatGPT eller nått annat?
SEO förvandlas till GEO
GEO är en förkortning för Generative Engine Optimization och syftar på att optimera innehåll för AI-modeller. Att arbeta med GEO är lite annorlunda eftersom de olika AI-modellerna både får sin data från flera olika källor samt behandlar datat annorlunda än traditionella sökmotorer.
Claude och Llama som är bra på att hantera texter förlitar sig på träningsdata. Dvs ett insamlat stort bibliotek med data som modellerna tränats på.
Perplexity och Google AIO som är bra på att göra research skapar sina svar med hjälp av sökdata. Inte helt olikt de traditionella sökmotorerna.
Medan ChatGPT och Gemini, som är bra på summera information, använder sig av en hybridmodell som använder BÅDE ett bibliotek och sökdata.
Därför blir arbetet mer komplext än med traditionel SEO. Istället för att optimera för ETT index, tex Google, behöver vi nu ta hänsyn till att informationen hämtas från flera olika källor. Detta kommer att göra att vi behöver se över de mättal och KPI:er vi använder för att mäta om vårt GEO arbete ger önskat resultat.
En annan sak som händer med AI är att människor inte längre behöver besöka våra webbplatser för att ta del av informationen som finns där. Detta kommer på sikt att omforma hela det traditionella marknadsföringstänket som baserats på content marketing.
Här ser du en informativ bild från Seer interactive om hur de olika modellerna skapar sina svar.

Ska vi sluta med SEO och bara fokusera på GEO nu?
Även fast vårt sökbeteende ändras, och fler och fler använder ai-modeller när de söker efter svar, så är det inte dags att skrota traditionel SEO. Inte ännu i alla fall.
På sikt tror jag att sökbeteendet kommer att ändras så att sökmotorerna, så som vi känner dom idag, inte längre kommer att existera, men det är en bit kvar innan vi kommer dit.
En del av modellerna använder sig också av websök och det har visat sig att rankningen på Google påverkat hur troligt det är att modellen använder sig av sökresultatet i sitt svar. Dvs ju högre upp du rankat på Google, destå större chans att modellen plockar upp ditt sidinnehåll.

Slutsats
Så för att summera
- Skrota inte SEO, jobba med GEO vid sidan av SEO
- Var på det klara med vilken modell du försöker optimera för när du jobbar med GEO
- Andra KPI:er kommer att gälla för GEO än för SEO.
- Människor behöver inte längre gå in på er webbplats för att få svar på sina frågor, vilket gör att content marketing inte kommer att fungera på samma sätt.
En fråga till dig
Eftersom samma query kan generera flera olika svar från samma AI och alla sök är olika (eftersom folk uttrycker sig olika och därmed får queryn lite olika nyanser). Kommer det då att bli så att vi kommer att få studera våra idealkunders språkbruk? Att analysera hur de uttrycker sig i tal och skrift för att försöka generera en gissning på hur de troligtvis kommer att prompta? Vad tror du?
/Salla Vartiainen, Marketing Automation & CX konsult



