Ibland vore det skönt om man bara kunde klona sig själv som företagare. Det ska säljas och optimeras och integreras, content ska skapas, varor och tjänster levereras och ekonomin skötas och så vill vi ju hålla kunderna glada och nöjda.

Då är det väl himla bra att det går att automatisera kommunikationen under delar av kundresan 🙂

Men hur gör man egentligen?

Vilka delar av kundresan vill du automatisera?

Det första steget är så klart att fundera på vad du vill automatisera? Är det ett välkomstflöde, ett post-purchase flöde eller kanske en påminnelse om att förnya prenumerationen?
Många gånger har kunderna ungefär samma behov i de olika delarna av kundresan, så det kan vara värt att fundera på vad de skulle vilja ha för kommunikation och när de skulle vilja ha den.

kundresa_marketingautomation_sm
Kundresan kan vara krokig ibland

Skapa content

Nästa steg är att skapa content för automationen. Ibland handlar det om bara ett mail som ska skickas och ibland har man långa serier av kommunikation där varje steg behöver sitt egna innehåll.

kommaigangmed_marketing_automation3

Att välja plattform

Det finns många plattformar att välja på och alla har sina för och nackdelar. Vissa är superdyra så att bara företag med mycket hög omsättning har råd med dem, dessa verktyg är ofta mycket mer komplexa än de mindre, mer prisvärda, alternativen.

Första gången jag gjorde ett marketing automation flöde så gjorde jag det i Mailchimp. Då visste jag inte ens att det var marketing automation som jag höll på med, utan det fick jag reda på några år senare när jag utbildade mig till marketing automation specialist.

Jag valde Mailchimp då för att det var typ det enda verktyget jag kände till som kunde skicka epost-marknadsföring. Programmet var ganska begränsat men det funkade för mina behov då. Mailchimp har blivit bättre med åren men det är fortfarande ganska begränsat och trubbigt enligt mig.

apa_i_gambia_sm
Det här är inte Mailchimp, utan en red colobus som jag träffade i Gambia

Svenska e-com världen har fallit pladask för Klaviyo och det är lätt att förstå varför. Dom har gjort integrationen med Shopify så himla enkel och de guidar dessutom dig igenom uppsättningen av många av de vanligaste marketing automation flödena så du behöver knappt tänka själv.

Vilket system som är rätt för just ditt företag beror så klart på vad ni har för behov. Men om ni precis ska börja med marketing automation så skulle jag säga att Klaviyo räcker bra för era behov.

Skapa själva automationen

Här ser du ett exempel på ett marketing automation flöde från Klaviyo.
Detta flöde triggas när kunden genomför ett köp.

kommaigangmed_marketing_automation2

  1. Så första steget är en trigger som känner av att kunden gjort ett köp.
  2. Sen väntar systemet en dag.
  3. Sen kollar systemet om kunden gjort ETT köp eller flera. Om detta är kundens första köp så får denne mailet med “Thank you!” och om kunden redan har handlat förut så får den mailet med “Wow, thank you again!”.
  4. Och efter det tar flödet slut.

Så enkelt kan det vara att sätta upp din första automation 🙂
Lycka till! Och berätta gärna vad du byggde!

Om du behöver hjälp med att skapa en AI-agent eller med något Marketing Automation relaterat, skicka iväg ett mail eller skriv till mig på LinkedIn.

/Salla Vartiainen, Marketing Automation & CX konsult

Du kanske också gillar