digitalmarknadsföring

digitalmarknadsföring

 

 

Vilka är det som egentligen använder sociala medier? Hur vet jag vilket jag ska välja?

Det korta svaret är att du ska finnas där dina kunder är. Och var de är, ser lite olika ut beroende på ålder, kön och bransch. Facebook är dock fortfarande störst i Sverige och det beräknas att ca hälften av Sveriges befolkning är aktiva där, och många på daglig basis. De flesta företag finns på Facebook och sen kompletterar man kanske en två andra kanaler.

Enligt statistik ser det ungefär ut så här

 

Facebook

Är ett socialt nätverk där användarna kan interagera med varandra, dela bilder, skriva på varandras ”walls” vara med i olika intressegrupper och chatta med varandra

Största användargruppen är 15-22 år

Näst största gruppen är användare i åldrarna 23-35 år

De i åldern 56-80 år använder Facebook minst

 

Instagram

Är en app till din mobil som gör att du kan ladda upp foton på ditt användarkonto. Du kan märka dina fotografier med olika hashtaggar och därefter kan andra användare hitta dina bilder genom att söka på sökorden. Du blir även tipsad om konton och bilder som. enligt Instagrams analys av dina gilla-vanor, skulle kunna intressera dig

Största användargruppen är flickor i åldrarna 12-15 år

Därefter kommer kvinnor i åldern 36-45 år.

 

Twitter

Är en så kallad microblogg där användarna kan dela korta uppdateringar med varandra. Inläggen får vara max 140 tecken långa. Man kan prenumerera på andras inlägg genom att ”följa dem”

Den största användargruppen är i åldern 15-35 år. Något fler män än kvinnor använder Twitter. Fler läser inlägg än postar själva.

 

Linkedin

Är ett socialt nätverk för arbetslivet. Man kan säga att det är som Facebook fast för företag och personer som är intresserade av att nätverka. Även här får du en egen profil, kan bli vänner med andra användare, gå med i grupper osv

Den största åldersgruppen för Linkedin är 23-35 åringar.

 

Och så en bubblare – Youtube

På Youtube kan du ladda upp dina egna videofilmer och titta på andras filmer, favoritmarkera dem och följa de användare som du tycker postar intressant information. Youtube skiljer sig kanske lite från de andra nätverken genom att den enbart handlar om att dela filmer med varandra men den ökar dock i popularitet hela tiden. Ju längre ner i åldrarna vi kommer desto mer tittas det på Youtube.
Enligt internetstatistik.se tittar så mycket som 82% av internetanvändarna på Youtube.