Vad är GDPR och hur rör det mig?

Om du tex är företagare, är med i styrelsen för en förening eller en klubb så rör GDPR dig. GDPR är den nya dataskyddsförordningen som ska hjälpa till att skydda våra personuppgifter. Den ska bland annat ge bättre insyn (för oss själva) i vilka uppgifter vi lämnat ut, vilka som kommer att hantera uppgifterna och hur de kommer att hantera dem. GDPR börjar gälla 25 maj 2018 (i hela EU) och kommer att ersätta personuppgiftslagen PUL. Har du tex ett nyhetsbrev på din hemsida, använder dig av e-postmarknadföring eller för ett kundregister så är det viktigt att du går igenom […]

Varfor du behover ett ssl-certifikat

Varför behöver jag ett SSL-certifikat?

År 2017 införde Google en önskan om att alla hemsidor som samlar in uppgifter från sina besökare ska ha SSL-certifikat. Ett SSL-certifikat är ett sätta att förhindra att folk ska komma åt känsliga uppgifter som besökaren matar in på sidan. Eftersom du loggar in på din wordpress-hemsida på nätet räknas också denna som en sida som samlar in uppgifter. Olika webbhotellsleverantörer har olika lösningar för SSL. Hos vissa kostar det att få certifikatet och hos andra är det gratis. Hör med oss eller din leverantör innan du tecknar ett avtal om webbhotell. Ett SSL-certifikat är idag INTE obligatoriskt men om […]

digitalmarknadsföring

Att skapa sig ett ”namn” på nätet!

Att skapa sig ett ”namn” på nätet! Den här veckans artikel handlar om dem som lyckats göra sig ett namn på nätet! Även fast nätet tillhör de flestas vardag idag (i alla fall här i Sverige) så var det faktiskt inte så länge sen som bloggarna slog igenom och unga tjejer blev en ny maktfaktor i detta nya media! Blondinbella var först ut och fick läsarnas känslor att svalla. Under en period verkade det som att ALLA hade en åsikt om henne och hon syntes överallt. Smart som hon är passade hon på att göra business av sin blogg och […]

Jag har en plan

Har du en plan?

Den här veckans artikel handlar om hur du strukturerar upp ditt arbete med den digitala marknadsföringen. Utan mål och utvärdering har man ju faktiskt ingen koll på om ens ansträngningar ger några resultat! Trots detta är det många som slarvar med planering och uppföljning och därför är det bra att ha en plan! Läs mer om hur du skapar en plan! Vad har du för mål för 2016? Många företagare har klara idér om vad de vill uppnå när ett nytt år börjar. De kanske vill sälja mer, delegera mer eller vara lediga oftare. Men hur ser det ut med […]

Följ upp din digitala marknadsföing

Vad är Google Analytics?

Vad är Google Analytics? Idag tänkte jag skriva lite om värdet av att följa upp sina digitala insatser. Många gör insatser men följer inte upp och därmed har de heller ingen koll på om ansträngningarna gav något resultat eller inte. Och det är ju så klart inte bra. Vi vill ju inte kasta pengar i brunnen! Jag rekommenderar att redan på planeringsstadiet se över hur du ska följa upp resultatet. Ett sätt att följa upp är att använda sig av Google Analytics! Google Analytics är ett verktyg som du kan använda dig av när du vill skaffa dig en bättre […]

bygg en egen hemsida

Bygg en egen hemsida med WordPress!

Bygg en egen hemsida med WordPress Den här veckans artikel är för dig som själv skulle vilja bygga din egen hemsida med hjälp av WordPress men inte riktigt vet var du ska börja! När man tar första steget ut i en ny värld känns det ofta överväldigande. Terminologin kanske är okänd och hjärnan motar så mycket ny information på en gång så den vet inte riktigt var den ska arkivera allt detta! Så kändes det för mig första gången jag skulle köra bil – det var så mycket spakar och knappar och pedaler överallt som alla kontrollerade någonting superviktigt! Och […]

Nya möjligheter i den digitala världen!

Nya möjligheter i den digitala världen! Idag finns det en massa nya möjligheter när det kommer till företagande. Att arbeta 08-17 är inte längre en nödvändighet i många yrken. Att infinna sig på en arbetsplats är heller inte alltid nödvändigt. Världen förändras och vi med den! Nya möjligheter finns såväl för den ensamstående entreprenören som för dem som jobbar ihop i ett team! Den här veckans artikel handlar om nya hjälpmedel som tillkommit med digitaliseringen och vi har listat några nya möjligheter. De allra flesta av oss betalar idag sina räkningar genom internetbanken utan att lyfta ett ögonbryn – något […]

Hur ser du ut?

Hur ser du ut?!

Hur ser du ut?! När det gäller att skapa förtroende så är de flesta av oss överens om att det är viktigt att försöka göra ett så bra första intryck som möjligt. Inför kundmötet tvättar vi håret och stryker skjortan, kollar så att skorna inte är allt för dammiga och borstar tänderna. Detta för att vi vet av egen erfarenhet att det är enklare att känna förtroende för någon som är hel och ren än någon som dyker upp i smutsiga kläder och lite orakad. Men hur kommer det sig då att många ändå ser ut lite hur som helst […]

Blogg

Att använda bloggen som säljverktyg

Att använda bloggen som säljverktyg Det känns som att det inte var så länge sen som ”alla” hade en blogg! Det bloggades vitt och brett om familjeliv, olika hobbies och om dagens outfit. Bloggarna fylldes med bilder på långkok och skogspromenader. Jag hade också en blogg – jag skrev om konst. Utställningar jag besökte och andra betraktelser kring konsten. Men sen hände det något och många av bloggarna började uppdateras mer och mer sällan. Tills de en dag bara självdog. Samma sak hände med min blogg… Men åter till inlägget! Alla bloggar är inte döda och många använder sig av […]

Landningssida

Vad är en landningssida och hur kan den hjälpa mig?

Du kanske har hört talas om landningssidor och alla möjligheter som kommer med dem. Men vad ÄR en landningssida egentligen? Jo en landningssida är en sida som enbart är designad för att hjälpa din kund att ta ett visst beslut. Detta är sidans ENDA uppgift. För att nå detta mål har man under designarbetet skalat av allt onödigt som skulle kunna distrahera kunden till att göra någonting annat! Ett exempel på detta är att länkar till andra sidor ofta fattas på landningssidor. Man försöker också att göra budskapet så tydligt som möjligt genom att hålla texten till ett minimum. Landningssidor […]