Hur ser du ut?

När det gäller att skapa förtroende så är de flesta av oss överens om att det är viktigt att försöka göra ett så bra första intryck som möjligt. Inför kundmötet tvättar vi håret och stryker skjortan, kollar så att skorna inte är allt för dammiga och borstar tänderna.
Detta för att vi vet av egen erfarenhet att det är enklare att känna förtroende för någon som är hel och ren än någon som dyker upp i smutsiga kläder och lite orakad.

Men hur kommer det sig då att många ändå ser ut lite hur som helst på nätet? Deras hemsidor speglar inte dem och deras kompetenser och i vissa fall påverkar sidorna tom kunden negativt! Det kan handla om gammal design, att sidan har utdaterad information eller kanske bara att hemsidan helt enkelt är tråkig att titta på. Hur kommer det sig att man inte anstränger sig för att göra lika bra intryck på internet?

Här följer några frågor som kan vara bra att fundera på med jämna mellanrum

1. Hur ser sidan ut?
Tänk dig att du klickar dig in på din sida för första gången – vad är det första du möts av?

2. Är innehållet up to date?
Är informationen aktuell? Kommunicerar bilderna och designen det ni vill?

3. Är det enkelt att hitta?
Hittar du informationen du söker enkelt eller måste du klicka runt ett tag för att hitta det du söker efter?

4. Vill man återvända?
Är det kul/informativt/värdefullt att besöka din sida?

Olika branscher förändras olika snabbt. Någons sortiment kanske förändras efter säsong medan andras kanske aldrig förändras. Hur ofta du bör kolla att informationen på din hemsida är aktuell – beror på vilket sorts företag just du driver. Men en tumregel är ett minst en gång i halvåret/året ta dig en ordentlig titt på hemsidan. Gå igenom den. Fundera på vad det är kunden ser och jobba därefter. Lycka till!

När gick du senast igenom din hemsida?