datadriven marknadsföring

Man skulle kanske kunna tro att all marknadsföring är baserad på data men så är faktiskt inte fallet. Du kanske har hört uttrycket att “Halva marknadsbudgeten är bortkastade pengar, problemet är bara att jag inte vet vilken hälft”? Tidigare har man fått förlita sig på mycket sämre data än den vi har tillgång till idag. Och ju sämre data = ju sämre underlag att basera beslut på.
Men hur ser det här kretsloppet egentligen ut då? Det här var en av de sakerna jag själv var mest nyfiken på när jag började intressera mig för Marketing Automation och det är inte så himla komplext – i alla fall inte på pappret. Så här kan det se ut.

1. En besökare besöker din webbplats och lämnar ifrån sig spår. Spåren berättar för dig vilka sidor din besökare besökt och vilka artiklar denne läst.
2. Denna data samlas in och sparas i en databas.
3. När du skapar din nästa kampanj bestämmer du vilka kriterier din målgrupp ska innehålla och baserat på dem tar du ut ett urval av personer ur din databas.
4. I ditt Marketing Automation program sätter du upp ett flöde som vid given tidpunkt ska skicka ut ditt mail till personerna som matchar kriterierna.
5. Data samlas in om hur många som öppnat eller klickat på ditt mail och den datan skickas tillbaka till databasen.

Ju fler datakällor du har desto mer att hålla reda på så klart, men i grund och botten så är det så här det fungerar.
Hoppas att det var till hjälp!