thumb_besokare2

Kanske har du en investerat tid och pengar i en ny superfin hemsida – men var är besökarna? Med tanke på hur många hemsidor som faktiskt existerar är det förståeligt att det inte är helt enkelt för en presumtiv kund att hitta fram till just DIN sida. Därför ska du hjälpa kunden att hitta rätt!

Förutom de grundläggande sakerna, som att din hemsida är lättnavigerad och responsiv (d.v.s. att den fungerar även i mobilen och surfplattan), så finns det flera saker du kan göra för att kunderna ska vilja besöka din sida om och om igen. Och nöjda besökare som sprider ordet är den bästa marknadsföring du kan få! Människor lägger större vikt vid rekommendationer från sina vänner än vilka sökträffar de får på Google.

Så vad kan man då göra? Här kommer mina tips!

1. Se över designen
Att hemsidan ska vara snygg är en självklarhet för de flesta. Men fråga nummer två är minst lika viktig – är det enkelt att hitta informationen man söker? Ingen har tålamod idag – allt ska gå fort! Och hittar man inte det man söker klickar man sig snabbt vidare.
Var gärna övertydlig – ju enklare det är att hitta ju bättre.

2. Ha relevant information
Låt oss säga att du har en hemsida för ditt band – vad vill dina besökare då läsa om?
Jo de vill läsa om bandet. Varför bandet kom till, vilka medlemmarna är och var ni kommer att spela här näst. (De flesta) besökare vill inte läsa om obskyra gitarrer från Azerbajdzjan även fast det kanske är ditt eget största intresse.
Kort sagt – glöm inte bort vem hemsidan riktar sig till – kunden!
Vad är din kund intresserad av?
Om du t.ex. säljer båtar kanske kunden skulle vilja veta hur man bäst vinterförvarar segel? Eller hur man snabbast och enklast kan tvätta och polera båten inför säsongen?

3. Håll sidan levande!
Har besökaren en anledning att återvända? Får du in nya varor en gång i månaden kanske du ska hitta andra anledningar för din kund att besöka sidan under de veckor då det inte finns några nya varor. Kanske kan du ha en tävling? Posta en ny recension? Eller ha rea på en viss vara?

4. Var aktiv på sociala medier/blogga
Sprid ordet om din hemsida utanför din hemsida. Detta kan du till exempel göra genom att se till att ditt företag är aktivt på sociala medier och på så sätt bli synligt för presumtiva nya kunder. Eller genom att blogga och/eller gästblogga.

5. Ge bort någonting gratis!
Skapa landningssidor med kundmagneter. Det vill säga särskilda sidor som är designade enbart för att för att hjälpa kunden att ta ett beslut. Kunden får någonting av värde gratis och du får en ny prenumerant till ditt nyhetsbrev! Här kan du ladda ner en mall för landningssidor

6. Ha tålamod
Ingenting händer över en natt. Det tar tid att bygga upp en kundbas även på nätet. Så sätt upp din strategi redan idag och håll dig till den. Utvärdera med jämna mellanrum och tänk långsiktigt!

Hoppas att du nu spritter av lust över att komma igång med din digitala marknadsföring! Hör gärna av dig och berätta hur det går!
Har du andra sätt att dra folk till din hemsida? Tipsa mig gärna – eller skriv på Projektmaskinens Facebooksida!

Ps. En bra idé är att skaffa Google Analytics för att samla statistik om dina besökare. Det är dessutom gratis! http://www.google.com/analytics/