En bild säger mer än tusen ord – att marknadsföra sitt företag med Instagram!

En bild säger mer än tusen ord – att marknadsföra sitt företag med Instagram!

digitalmarknadsföring

digitalmarknadsföring

Instagram ligger idag trea, (efter Facebook och Twitter), som de mest använda sociala nätverken i Sverige
I Sverige är den vanligaste Instagrammaren en ungdom men hela tiden upptäcker fler och fler möjligheterna med att kommunicera med hjälp av bilder.

Idag omges vi av bilder var vi än går. De vill berätta något, sälja något, underhålla eller upplysa. En bild kan kommunicera saker som är svåra att sätta ord på så som känslor och sinnesstämningar. En bild skapar också oftare en starkare koppling än en text – vi läser in oss själva i bilden. Därför används bilder strategiskt i marknadsföring – för att förmedla just ditt företags värden och ledord utan att säga dem rakt ut.

Instagram är en app som du kan ladda ner till din telefon. Du använder den för att ta bilder som du lägger upp på din Instagramsida. Lite som en snabbvariant av en bilddagbok. Det finns olika filter som du kan lägga på för att göra bilderna extra fina och du kan gå in och titta på och gilla andras bilder, följa dem och kommentera.

För att börja använda Instagram behöver du ladda ner deras app och bestämma dig för ett användarnamn. Ladda upp en profilbild och skriv en kort presentation.
Du kan även länka ditt Instagramkonto till ditt företags Facebooksida så att de bilder du postar på Instagram automatiskt publiceras även där.

Innan du sätter igång är det bra att fundera på

– Vad vill du kommunicera?
– Vilka ord och egenskaper vill du ska förknippas med ditt företag?
– Vad postar ditt företag för sorts bilder?
– Hur ska bilderna se ut? (Använder du tex samma filter till alla bilder för att skapa ett bildspråk som passar er kommunikation eller varierar du efter känsla?)
– Har du en dialog eller en monolog? Känner sig kunden delaktig och inbjuden?

Lycka till!