Idag har jag ett boktips till dig som är intresserad av CX och vill arbeta strategiskt med kundupplevelsen! Boken “Customer Experience Management på Svenska” är en nyligen utkommen bok som blandar strategi med handfasta tips och exempel.

Jag kom i kontakt med boken på en upskill kurs på IHM Business School där bokens författare Helén Rigamonti var kursledare. Även fast jag bara lånat boken av en vän under tiden för kursen, så valde jag senare att själv köpa ett exemplar just för att den var så bra och matnyttig!

customer experience boktips

Bakgrund: Vad är Customer Experience Management eller CXM?

Att arbeta med CX eller Customer Experience handlar om att arbeta med kundupplevelsen. Närmare bestämt med alla bitar som skapar den totala upplevelsen en kund har av ett varumärke/bolag. Detta arbete har många olika delar och berör flera olika avdelningar på ett bolag. Efter att ha arbetat som marketing automation konsult i ett antal år kan jag konstatera att olika bolag ofta har utmaningar i olika delar av kundresan.

Boken presenterar Customer Experience Management som ett ramverk som ska underlätta att strategiskt och systematiskt arbeta med kundupplevelsen.

Min recension

Det som är bra med den här boken är att den är så övertäckande. Den går igenom alla bitar som är viktiga att beakta när man ska skapa en hållbar grund för CX-arbetet på ett bolag. Allt från hur viktigt det är att lägga vikt på tydlig kommunikation när man håller på med förändringsledning, hur CX-projekt utan backning av styrelse och ledare riskerar att misslyckas, till aspekter som man kanske inte tänker på, så som nöjda medarbetare, som har en stor påverkan på kundupplevelsen som helhet.

Så vill du ha en gedigen översikt över CX arbetets olika delar – läs då denna bok.

Har du läst nån bra bok på sistone som gett dig aha-upplevelser? Tipsa mig gärna!

Vänligen/Salla V