Att skapa sig ett ”namn” på nätet!

Att skapa sig ett ”namn” på nätet!

Notice: Undefined offset: 1 in /customers/8/d/2/projektmaskinen.se/httpd.www/wp-includes/media.php on line 67 digitalmarknadsföring
digitalmarknadsföring

Att skapa sig ett ”namn” på nätet!


Den här veckans artikel handlar om dem som lyckats göra sig ett namn på nätet! Även fast nätet tillhör de flestas vardag idag (i alla fall här i Sverige) så var det faktiskt inte så länge sen som bloggarna slog igenom och unga tjejer blev en ny maktfaktor i detta nya media!

Blondinbella var först ut och fick läsarnas känslor att svalla. Under en period verkade det som att ALLA hade en åsikt om henne och hon syntes överallt. Smart som hon är passade hon på att göra business av sin blogg och det blev startskottet för hennes entreprenörsskap.

Sen Blondinbella har många nya bloggstjärnor skapats och dessutom har sociala media slagit igenom ordentligt. Det är idag helt rumsrent att jobba heltid med sin blogg och nya yrkestitlar som ”Social media manager” och ”Content-skribent” har dykt upp på arbetsförmedlingens listor. Dagens industri skriver om Instagram-stjärnor som tjänar 50 000 -100 000 kr på att posta en bild på sitt konto och nya sorters annonsbyråer har dykt upp – de som livnär sig på att matcha ihop företags produkter med passande stjärnor i sociala media. Vi kan helt enkelt konstatera att det är fullt möjligt att skapa sig ett namn på nätet och dra stora fördelar av det!


Men hur gör de då? Finns det något hemligt recept? Jag har kikat på några konton på Instagram som har mycket följare och försökt se om det finns något mönster. Så här ser det ut i skrivande stund (jan 2016)

Zlatan Ibrahimovic(Fotbollsspelare) - 11 miljoner följare. Kontot har funnits i 112 veckor och sköts enligt kontobeskrivningen av ”Zlatan and his management”. Postar mest bilder på Zlatan i olika situationer och svarar på frågor som följarna har skickat in.

Pewdiepie (YouTube kändis) – 7 miljoner följare. Kontot har funnits i 214 veckor. Postar mest selfies och skriver korta bildtexter som ”Going out” ”Don´t want to wake up” etc.

Avicii (Musiker) – 3,1 miljoner följare. Kontot har funnits i 203 veckor. Postar mest bilder från spelningar och selfies. Gör ganska mycket reklam för kommande spelningar och bildtexterna lyder ungefär så här ”Thank you Vegas for an incredible weekend!”

Yoga Girl (Yoga entusiast) – 1,7 miljoner följare. Kontot har funnits i 205 veckor. Postar mest bilder på yoga på stranden, smoothies, palmer, hundar, selfies. Bildtexterna består av inspiration till följarna och positiva kommentarer om vad som pågår i Yoga girls liv.

Anna Nyström (Modell) – 2,1 miljoner följare. Kontot har funnits i 151 veckor. Postar mest selfies. Skriver nästan aldrig bildtexter.

Kenzas (Bloggare) – 1,4 miljoner följare. Kontot har funnits i 238 veckor Postar mest selfies, katter, resor. Bilderna skulle platsa i vilket modemagasin som helst. Bildtexterna är korta kommentarer om det som pågår tex ”Little me under the palmtrees” eller ”First workout after christmas DONE”.

Wisslaren (Naturfotograf) – 1,4 miljoner följare. Kontot har funnits i 201 veckor. Postar mest naturfotografier med bildtexter som ”This one is for you”, ”Super excited to spend a five days in Germany!”, ”Hold back the melancholy”.

Och här är slutsatserna!


1. Alla konton har en tydlig Inriktning. De postar (nästan enbart) bara naturfoton eller bara selfies eller bara information om spelningar och musikskapande.

2. Alla postar Kontinuerligt och ganska ofta. Minst ett par gånger i veckan.

4. De har ett enhetligt bildspråk. Alla bilder har samma ”stil”,

3. Det gäller att ha Uthållighet, det tar ett tag att bygga upp ett bra konto och alla de ovannämnda har varit aktiva i mer 2 år.

4. Det hjälper om du redan är känd för något annat.

Har du skapat dig ett namn på nätet? Hur gjorde du? Skriv gärna i kommentarsfältet nedan och berätta!